شبکه های اجتماعی

  • بله
  • اینستاگرام
  • تلگرام
خبر فوری

مهم‌ترین دستاودهای علمی چین در سال ۲۰۱۹

  • چین
  • اخبار برگزیده
  • اخبار
8 دی 1398
۰ دیدگاه

سال ۲۰۱۹ میلادی در حالی به پایان خود نزدیک می‌شود که می‌توان یک دوجین از پیشرفت‌ها و دستاوردهای شاخص و درخشان علمی کشور چین در آن را فهرست کرد. در این خبر، به ده مورد از مهم‌ترین دستاوردهای چین در سالی که گذشت اشاره می‌کنیم:

 

 

۱- در سومین روز از سال ۲۰۱۹، ماه‌نشین چانگ‌ئه-۴ اولین فرود نرم تاریخ بشر را بر نیمه‌ی پنهان کره ماه انجام داد و تاکنون بیش از ۳۴۵ متر بر روی آن طی مسافت کرده که این یک رکورد محسوب می‌شود.
۲- رونمایی از مدل آزمایشی قطار معلق مغناطیسی با حداکثر سرعت ۶۰۰ کیلومتر بر ساعت، دستاورد دیگر صنعت ریلی چین است که پیش‌بینی می‌شود مراحل آزمایشی آن تا سال آینده به اتمام رسیده و از سال ۲۰۲۱ نیز به مرحله‌ی تجاری سازی برسد.
۳- یکی دیگر از توانمندی‌های فضایی چین، پرتاب ماهواره‌بر از سکوی پرتاب دریایی است که در پنجم ژوئیه امسال، با پرتاب ماهواره‌بر لانگ‌مارچ-۱۱ در دریای زرد به ثبت رسید و تنها پرتاب دریاپایه‌ی فضایی جهان در ۵ سال گذشته لقب گرفت.
۴- یکی دیگر از دستاوردهای مهم برای چینی‌ها، رونمایی از اولین مجموعه پروژه‌های آزمایشگاهی فضایی بود که از ۱۷ کشور جهان در حیطه‌های علمی، زیست‌شناسی و علوم حیات، ریز جاذبه و کیهان‌شناسی دریافت شده و قرار است در ایستگاه فضایی در حال ساخت این کشور انجام پذیرد.
۵- رادیوتلسکوپ ۵۰۰ متری چین برای اولین بار انفجارات رادیویی سریع و تکرارشونده‌‌ی مرموزی را در فاصله‌ی سه میلیارد سال نوری، کشف کرد.

 

 

۶- فرودگاه بزرگ بین‌المللی داشینگ (DaXing) پکن در ۲۵ سپتامبر با پرواز یک فروند هواپیمای ایرباس ۳۸۰ به مقصد گوانگجو، رسما آغاز به کار کرد و تا دو سال آینده، سالانه ۴۵ میلیون و تا پنج سال آینده، ۷۲ میلیون مسافر را جابجا خواهد کرد
۷- اولین یخ‌شکن تحقیقاتی ساخت چین، شوئه‌لونگ-۲، اولین سفر دریایی خود را از شن‌جن در استان گوانگ‌دونگ به مقصد قطب جنوب آغاز کرد و انتظار می‌رود تا مارس سال آینده به چین برگردد.
۸- تجاری‌سازی رسمی خدمات اینترنت نسل پنجم در آخرین روز ماه اکتبر، با پشتیبانی ۸۶ هزار ایستگاه فرستنده و پوشش ۵۰ شهر چین؛ از دیگر دستاوردهایی بود که قرار است تا سال ۲۰۲۵ چین را با ۴۶۰ میلیون کاربر، تبدیل به بزرگ‌ترین بازار این نسل از اینترنت کند.
۹- دستاورد شاخص دیگر چین در سال ۲۰۱۹ باز هم به حوزه‌ی فضای ماورای جو و نجوم برمی‌گردد که در آن، یک گروه ۵۵ نفره از دانشمندان بین‌المللی از ۷ کشور، با هدایت چین توانستند بزرگ‌ترین سیاهچاله‌ی شناخته شده تاکنون را با جرمی معادل ۷۰ برابر خورشید، کشف کنند که حدود ۱۳۸۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد و ۳ برابر سنگین‌تر از چیزی است که دانشمندان تاکنون فکر می‌کردند امکان وجود داشتن دارد.
۱۰- اواسط ماه دسامبر، با پرتاب دو ماهواره‌ی ناوبری به مدار ارتفاع متوسط حول زمین، هسته‌ی اصلی منظومه‌ی ناوبری بِیدو (BeiDou) تکمیل شد تا در مجموع، ۴۶ ماهواره‌ی موقعیت‌یاب چینی در حال فعالیت باشند. طبق برنامه، با پرتاب دو ماهواره‌ی دیگر در نیمه‌ی اول سال آینده، این منظومه تکمیل خواهد شد.

 

📌 کد خبر: ۲۰۱۹۱۲۲۹-۶۲۲۶
📡 مشاهدۀ منبع اصلی خبر

دیدگاه کاربران

هیچ دیدگاهی وجود ندارد شما اولین نفر باشید

دیدگاه شما در مورد این مطلب