شبکه های اجتماعی

  • بله
  • اینستاگرام
  • تلگرام
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - 28 March 2024
خبر فوری

پرتاب موفق بزرگ‌ترین حامل و فضاپیمای سرنشین‌دار جدید چین

  • چین
16 اردیبهشت 1399
۰ دیدگاه

عصر امروز (۵ مِی)، اولین پرتاب ماهواره‌بر سنگین لانگ‌مارچ-۵بی، ملقب به پنجِ توپولی(Fat Five)، که حامل دوازده محموله‌ی مختلف از جمله نمونه‌ی آزمایشی نسل جدید کپسول سرنشین‌دار چین و یک محموله‌ی باری آزمایشی قابل بازیابی بود؛ با موفقیت از پایگاه فضایی وِن‌چانگ پرتاب شد و‌ محموله‌ها را با دقت در مدار تزریق کرد.

از نکات جالب این پرتابگر، داشتن یک و نیم مرحله (حذف مرحله دوم LM-5) است که سبب افزایش کارایی و قابلیت اطمینان ماهواره‌بر شده است. این پرتابگر با طول کل ۵۴ متر (یک ساختمان ۱۸ طبقه) و وزن برخاست ۸۴۹ تُن، دارای قابلیت حمل ۲۵ تُن محموله به مدار ارتفاع پایین زمین است. بخش فیرینگ لانگ‌مارچ ۵-بی نزدیک ۲۱ متر (یک ساختمان ۶ طبقه) طول و بیش از ۵ متر قطر دارد که این امر نیازمند فناوری‌های پیشرفته و خاص برای سیستم جدایش این بخش است. از این حامل برای تزریق محموله‌های حجیم و سنگین (شامل ماژول‌های ایستگاه فضایی چین) به مدارهای پایین استفاده خواهد شد.

از ویژگی‌های فضاپیمای جدید (متشکل از کپسول و ماژول خدمات) می‌توان به سیستم فرود جدید با کمک چترها و کیسه‌های هوایی (بجای موتور) و قابلیت بازگشت به زمین و استفاده مجدد تا ده مرتبه اشاره کرد. این فضاپیما با ۹ متر طول و حدود ۲۲ تُن وزن برخاست، توانایی حمل شش فضانورد و یا سه فضانورد به همراه ۵۰۰ کیلوگرم محموله را دارد.

گفتنی‌ست با پرتاب امروز، پازل سه پرتابگر راهبردی چین (ملقب به سه جنگجو شامل لانگ‌مارچ-۷، لانگ‌مارچ-۵ و لانگ‌مارچ-۲اِف)، برای ساخت ایستگاه فضایی و ارسال فضانورد، تکمیل و فصل جدیدی در توانمندی‌های فضایی‌ چین اغاز شد. با این پرتاب، ۳۳۱اُمین ماموریت با کمک خانواده‌ی ماهواره‌برهای لانگ‌مارچ رقم خورد.

 

کد خبر: ۲۰۲۰۰۵۰۵-۲۵۳۵

منبع اصلی خبر شماره ۱
منبع اصلی خبر شماره ۲
منبع اصلی خبر شماره ۳

 

 

دیدگاه کاربران

هیچ دیدگاهی وجود ندارد شما اولین نفر باشید

دیدگاه شما در مورد این مطلب