شبکه های اجتماعی

  • بله
  • اینستاگرام
  • تلگرام
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 25 April 2024
خبر فوری

چین، طلایه‌دار صنعت پل‌سازی جهان

  • چین
24 مهر 1398
۰ دیدگاه

در سال های اخیر چین موفق شده خود را به عنوان غول عمرانی جهان به همه‌ی کشورها بشناساند. ابرپروژه‌های فراوانی در قرن ۲۱ در این کشور انجام شده است به نحوی که چین دارای بیش از یک میلیون پل مدرن است و این در شرایطی است که از ۱۰۰ پل نخست مرتفع دنیا که در قرن ۲۱ ساخته شده‌اند، ۹۰ عدد در این کشور بوده است. در اینجا به نمونه‌هایی از ابرپل‌های چین اشاره می‌شود: پل Beipanjiang که فاصله‌ی بین عرشه‌ تا زمین در این پل به ۵۶۵ متر می‌رسد، به عنوان مرتفع‌ترین پل جهان شناخته شده است و ارتفاع آن نزدیک به یک ساختمان ۲۰۰ طبقه است. همچنین پل ۵۵ کیلومتری ماکائو-جوهای-هنگ‌کنگ که طولانی‌ترین پل دریایی جهان است و بخاطر دشواری‌های بسیار در طراحی و ساخت، لقب اورست پل‌ها را به خود اختصاص داده است. جالب است بدانید شهر چُنگ‌چینگ با داشتن بیش از ۱۳ هزار پل به پایتخت پل‌های جهان مشهور شده است.

با نگاهی آماری به ابرپل‌های موجود در چین درخواهیم یافت که ۸۴ درصد از مرتفع‌ترین پل‌های جهان و همچنین ۸۲ درصد از مرتفع‌ترین پل‌های راه‌آهن جهان در چین قرار دارد و در حقیقت پلی نبوده که در این کشور ساخته نشده باشد. سوال دیگری که در اینجا مطرح می‌شود، لزوم وجود این همه پل در کشور چین است؟

حدود ۶۷ درصد از زمین‌های کشور چین از کوه‌ها، تپه‌ها و فلات پوشیده است. کوه‌های بزرگی به خصوص در منطقه‌ی جنوب غرب چین وجود دارد و به نوعی می‌توان گفت این نواحی کاملا از کوه‌ها ساخته شده است. از طرفی دیگر این کشور دارای رودخانه‌های فراوانی نیز هست. عنوان می‌شود بیش از ۱۵۰۰ رودخانه با مساحتی نزدیک به بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر مربع وجود دارد و این در حالی است که تلاش‌ها در جهت توسعه‌ی چین، بایستی به نواحی دارای کوه‌ها و رودها نیز گسترش یابد.

انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری بر روی ایجاد زیرساخت‌های حمل و نقل چین از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ به ۱۵ تریلیون یوآن (۱۱۷/۲ تریلیون دلار) برسد که بخش قابل توجهی از این مبلغ صرف ساخت پل‌ها خواهد شد. سرمایه‌گذاری تجمیعی در ساخت پل‌ها ۱۰۰ میلیون دلار است و در حقیقت سرعت بالا در ساخت پل‌ها نتیجه‌ی سرمایه‌گذاری دولت در جهت پیشبرد و توسعه‌ی سامانه‌های حمل و نقلی است. ساخت پل‌ها در کشور چین عموما با سرمایه‌گذاری سنگین دولتی و اغلب با حمایت وام‌های بانکی صورت می‌پذیرد و امکان عملیاتی شدن این پروژه‌ها را تضمین‌کند. همانطور که گفته شد بیشتر ابرپل‌های چین توسط شرکت‌های با پشتوانه‌ی دولتی ساخته می‌شوند و به همین سبب موجب پیشرفت آرام و بی‌دغدغه‌ی این پروژه‌ها شده است، بخصوص برای آن دسته از ساخت و سازهایی که از لحاظ فناوری‌های ساخت دارای دشواری‌هایی است. شرکت‌های دولتی معمولا تنها طرف‌هایی هستند که قادرند الزامات و مقررات موجود در قراردادهای ساخت ابرپل‌ها را برآورده کنند. در همین راستا، مراکز تحقیقاتی دولتی نیز دارای بیشترین و بهترین بودجه‌ها نسبت به سایر مراکز تحقیقاتی در جهان هستند و نقش خود که همان کمک به پیشرفت فناوری‌های ساخت و ساز پل‌ها است را به خوبی ایفا می‌کنند.

علاوه بر ابرپل‌هایی که همواره در این کشور ساخته می‌شود ده‌ها هزار پل کوچک نیز سالانه در نقاط مختلف برپا می‌گردد. گفتنی است ساخت پل یکی از راه‌های مهم دولت چین جهت تامین یک زندگی استاندارد برای شهروندان خود است. در حال حاظر چین با پیشرفته‌ترین و فناورانه‌ترین پل‌ها و شرکت‌های پل‌سازی جهان، توانایی ساخت پل در سراسر دنیا را کسب کرده و فعالیت خود در این زمینه را آغاز کرده است و بسیاری معتقدند شاید بتوان توانایی چین به ساخت پل را هدیه‌ای به تمام دنیا دانست. امروزه این کشور در قالب پروژه‌ی راه ابریشم جدید قصد دارد به پیشرفت نقاط آسیب دیده‌ی دنیا نیز کمک کند و در برنامه‌های خود، ساخت پل در مناطق محروم را در نظر گرفته است تا در حقیقت با ساخت و ساز زیرساخت‌ها در این مناطق آسیب‌دیده و محروم ماهیگیری را به جای ماهی دادن به آن‌ها آموزش دهد. در خصوص حل مشکلات مربوط به فقر در کشور چین، اثبات شده که ساخت پل‌ها و توسعه‌ی زیرساخت‌های حمل و نقل راه موثرتری نسبت به ارائه‌ی یارانه‌های نقدی است که این امر با آموزش و افزایش توانمندی‌های افراد این مناطق به همراه بوجود آوردن زیرساخت‌ها ممکن خواهد شد.

دیدگاه کاربران

هیچ دیدگاهی وجود ندارد شما اولین نفر باشید

دیدگاه شما در مورد این مطلب