شبکه های اجتماعی

  • بله
  • اینستاگرام
  • تلگرام
خبر فوری

یادداشت- نگاهی به وضعیت بازار خودروی چین در سال ۲۰۱۹ 📊

  • چین
  • اخبار برگزیده
  • اخبار
11 بهمن 1398
۰ دیدگاه

انجمن خودروسازان چین (CAAM)، به تازگی جزییات و آمار تولید و فروش خودروهای جدید در خاک این کشور را در سال ۲۰۱۹ اعلام کرده است.
صنعت خودروسازی چین تحت تاثیر عواملی نظیر تنش‌های خارجی مانند مشکلات تجاری با ایالات متحده، اصطکاکات اقتصادی و تجاری، اتخاذ استانداردهای سختگیرانه‌تر برای انتشار آلاینده‌ها، کاهش تسهیلات دولتی برای خرید وسایل نقلیه‌ی انرژی نو و البته قرار داشتن در دوران نوسازی و دگردیسی؛ سال بسیار پرچالشی را پشت سر گذاشته است. علی‌رغم این روند کاهشی، تولید و فروش به لطف توانایی در جوان‌سازی مجدد در نیمه‌ی دوم سال، در محدوده‌ای معقول و منطقی باقی ماند.

طبق این گزارش، در سال ۲۰۱۹ در مجموع ۲۵/۷۲۱ میلیون دستگاه خودرو در خاک چین تولید شده که ۷/۵ درصد افت را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد؛ همچنین ۲۵/۷۶۹ میلیون دستگاه خودرو نیز به فروش رسیده که نشانگر افت ۸/۲ درصدی است. گفتنی‌ست که شدت این افت در نیمه‌ی دوم سال، کمتر از نیمه‌ی اول بوده؛ به طوری که در ماه دسامبر، افت فروش تنها برابر ۰/۱ درصد بوده است.

از لحاظ دسته‌بندی برحسب نوع خودروها، بیشترین افت تولید مربوط به خودروهای شخصی و سواری (شامل سدان‌ها، هاچ‌بک‌ها، SUVها، MPVها و مینی‌ون‌ها) بوده که با ۹/۲ درصد کاهش، به سطح ۲۱/۴۴۴ میلیون دستگاه رسید. تولید خودروهای تجاری نیز با ۱/۹ درصد افت، ۴/۳۶ میلیون دستگاه بوده است.

در بخش خودروهای انرژی نو، تولید با ۲/۳ درصد کاهش به ۱/۲۴۲ میلیون دستگاه رسیده و سطح فروش نیز با چهار درصد کاهش، ۱/۲۰۶ میلیون دستگاه بوده است. جدول زیر جزئیات تولید و فروش خودروهای انرژی نو را در سال گذشته نشان می‌دهد.

در این سال، در مجموع ۱/۰۲۴ میلیون دستگاه انواع خودرو نیز از چین به سراسر جهان صادر شده که نشانگر کاهش ۱/۶ درصدی در این حوزه است. جدول زیر، حاوی جزییات صادرات خودرویی چین است.

در حال حاضر گروه فولکس واگن، همچنان بزرگ‌ترین خودروساز در خاک چین است و گروه جنرال‌موتورز و گروه تویوتا نیز در رده‌های بعدی هستند. گروه جیلی، چانگ‌آن و دُونگ‌فِنگ موتور نیز سه خودروساز برتر چینی هستند. وضعیت ده خودروساز برتر در خاک چین، در جدول قابل مشاهده است.

از لحاظ دسته‌بندی بر حسب کشورهای سازنده، سال گذشته فرانسوی‌ها بیشترین زیان را در بازار چین کرده‌اند و بیش از نیمی از بازار خود را از دست دادند، در رده‌های بعدی نیز نشان‌های آمریکایی، چینی‌ و کره‌ای هستند که به ترتیب ۲۳، ۱۶ و ۱۵ درصد کاهش فروش داشتند. در مقابل نشان‌های آلمانی و ژاپنی رشدی جزیی (به ترتیب ۲/۱ و ۲/۷ درصد) را تجربه کرده‌اند. جدول زیر، نشاندهندۀ وضعیت ده نشان تجاری برتر خودرویی در خاک چین است.

 

📌 کد خبر: ۲۰۲۰۰۱۳۱-۷۲۴۷۸

📡 مشاهدۀ منبع اصلی خبر

دیدگاه کاربران

هیچ دیدگاهی وجود ندارد شما اولین نفر باشید

دیدگاه شما در مورد این مطلب