شبکه های اجتماعی

  • بله
  • اینستاگرام
  • تلگرام
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 29 April 2024
خبر فوری

پرتاب دو ماهواره دانشجویی اپسکو با مشارکت دانشگاه‌ها و دانشجویان ایرانی

  • چین
  • اخبار برگزیده
  • اخبار
23 مهر 1400
۰ دیدگاه


ایده‌ی ماهواره کوچک دانشجویی (SSS) در سال ۲۰۱۰ در شورای اپسکو مطرح و در سال ۲۰۱۵ به عنوان یک فعالیت پایه مورد تصویب شورای مدیریتی این سازمان قرار گرفت. در نهایت این پروژه به طور رسمی در دسامبر ۲۰۱۶ آغاز شد.

چین نیز به عنوان کشور هدایت‌کننده پروژه و دانشگاه هوافضای پکن (بیهانگ) نیز به عنوان دانشگاه پیشرو برای پیاده‌سازی پروژه، انتخاب شد. هدف پروژه، ساخت ۳ ماهواره شامل یک میکروماهواره به نام SSS-1  و دو تاسواره به نام SSS-1A و SSS-2B است تا آموزش‌های عملی در زمینه‌ی فناوری و مهندسی فضایی برای دانشجویان کشورهای عضو پروژه بدست آید.

مأموریت ماهواره‌ها نیز سنجش از دور و انجام آزمایشات علوم فضا مانند سنجنده تشعشعات و گیرنده‌های بِیدو و GPS هستند. این ماهواره‌ها در حالت پرواز هماهنگ (Formation Flying) قرار گرفته و قادر به ارتباط بین ماهواره‌ای هستند. وزن میکروماهواره ۳۶ کیلوگرم و تاسواره‌ها ۴ کیلوگرم است. در قرارداد اپسکو با کشورهای عضو، مسئولیت توسعه­ میکروماهواره به دانشگاه بیهانگ، یکی از تاسواره­‌ها به دانشگاه شانگهای جیائوتونگ و تاسواره دوم نیز به موسسه تحقیقات فناوری فضایی ترکیه واگذار شده­‌است.

در این پروژه، ۸ کشور بنگلادش، چین، ایران، ترکیه، پرو، تایلند، مغولستان و پاکستان مشارکت دارند که سه دانشگاه از ایران در زمینه­ توسعه‌ برخی زیرسامانه‌ها و همچنین برخی از دانشجویان ایرانی دانشگاه بیهانگ در توسعه و سرهم‌بندی و آزمایش ماهواره مشارکت داشته‌اند. جلسات مرور مراحل طراحی، ساخت و تست به طور مرتب در طی سال‌های اخیر با حضور نمایندگاه کشورهای عضو انجام گرفت و در اواخر سال ۲۰۲۰ یادداشت تفاهم پرتاب پروژه به امضای اپسکو و سازمان فضایی ملی چین رسید.

پس از آماده‌سازی دو ماهواره شامل میکروماهواره و یک تاسواره، میکروماهواره با حضور رییس دانشگاه بیهانگ و معاون دبیر کل اپسکو در ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۱ در دانشکده فضایی دانشگاه بیهانگ تحویل و سرانجام در تاریخ ۱۴ اکتبر توسط ماهواره‌بر لانگ‌مارچ-۲دی از پایگاه پرتاب تای‌یوان و همراه با ۹ ماهواره‌ی دیگر با موفقیت در مدار از پیش تعیین شده در ارتفاع خورشیدآهنگ ۵۱۷ کیلومتری قرار گرفتند. در این پروژه بیش از ۱۰ استاد و ۱۰۰ دانشجوی چینی و خارجی مشارکت داشتند.

 

کد خبر: ۲۰۲۱۱۰۱۵-۲۸۶۳
منبع اصلی خبر ۱
منبع اصلی خبر ۲

دیدگاه کاربران

هیچ دیدگاهی وجود ندارد شما اولین نفر باشید

دیدگاه شما در مورد این مطلب