شبکه های اجتماعی

  • بله
  • اینستاگرام
  • تلگرام
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
خبر فوری

محاسبه تعداد طوفان های خورشیدی توسط محققان اتریشی

  • اروپا
  • اخبار
18 شهریور 1401
۰ دیدگاه

محققان «مؤسسه تحقیقات فضایی» (گراتس/اتریش) انتظار طوفان های خورشیدی جدید دارند

در طول یازده سال گذشته خورشید در حال وضعیت آرامی بود و ۲۴ امین چرخه خورشیدی یکی از ضعیف ترین موارد از ابتدای اندازه گیری این پدیده در ۲۶۰ سال پیش بوده است. اینکه روند چگونه پیش خواهد رفت، مسئله ای چالشی توأم با اختلاف نظر میان محققان است. پاسخ این سؤال که آیا فعالیت مربوط به چرخه خورشیدی در یازده سال آینده به صورت آرام و یا شدید رخ خواهد داد، موضوع اصلی تحقیقات محققان «مؤسسه تحقیقات فضایی» در شهر گراتس/اتریش نیز قرار گرفته است. این محققان تعداد طوفان های خورشیدی که در چرخه جدید خورشیدی، زمین، کاوش گرهای فضایی همچون «مدارگرد خورشیدی» و «کاوشگر خورشیدی پارکِر» را تحت تأثیر قرار خواهد داد، محاسبه کرده اند.

در حالی که ناسا پیش بینی یک چرخه خورشیدی آرام را کرده است، رصدخانه کلرادو معتقد است که چرخه جدید یکی از شدیدترین چرخه ها از قرن ۱۸ میلادی خواهد بود. طبق تحقیقات محققان آکادمی علوم اتریشT در چرخه جدید می توان به طور متوسط انتظار تا پنج طوفان خورشیدی در ماه در جو زمین را داشت.

طوفان های خورشیدی، ابرهای دارای بار الکتریکی که با سرعت زیاد از جو زمین میگذرند، خطری جدی برای جامعه صنعتی شده به همراه دارند. این طوفان ها که از طریق شراره های خورشیدی ایجاد شده و به شکل ابرهای پلاسمای در باد خورشید پخش می شوند، می توانند در جو زمین اختلالات الکترومغناتیسی جدی برای وسائل ارتباطی همچون ماهواره ها ایجاد کنند.

محققان در سراسر جهان از جمله در گراتس/اتریش به دنبال دانش بیشتر در خصوص چرخه جدید خورشیدی و داده های قابل اندازه گیری این پدیده هستند. کریستین موستل (Cristian Möstl) اختر شناس «مؤسسه تحقیقات فضایی» (IWF) مستقر در «آکادمی علوم اتریش» در شرح نتایج مطالعه پژوهشی اظهار داشت: «هر اندازه داده بیشتر از این پدیده اندازه گیری و تحلیل شود، رفتار طوفان های خورشیدی بیشتر قابل پیش بینی خواهند بود».

محققان «مؤسسه تحقیقات فضایی» (IWF) توانسته اند با همکاری محققان بین المللی از طریق دو پیش بینی مخالف یکدیگر تعداد طوفان های خورشیدی که در چرخه جدید خورشیدی، زمین، کاوش گرهای فضایی همچون «مدارگرد خورشیدی» و «کاوشگر خورشیدی پارکِر» را تحت تأثیر قرار خواهد داد، محاسبه کنند. محاسبات آنها در مجله Astrophysical Journal به چاپ رسیده است.

دیدگاه کاربران

هیچ دیدگاهی وجود ندارد شما اولین نفر باشید

دیدگاه شما در مورد این مطلب