شبکه های اجتماعی

  • بله
  • اینستاگرام
  • تلگرام
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
خبر فوری

مطالعه مؤسسه WiFo و IHS در خصوص وضعیت «پژوهش های بنیادین» در اتریش

  • اروپا
  • اخبار
23 شهریور 1401
۰ دیدگاه

نتیجه یک مطالعه از سوی «مؤسسه تحقیقات اقتصادی» (WiFo) و «مؤسسه مطالعات پیشرفته» (IHS) وین تحت عنوان «سیاست تحقیقاتی اتریش- رویکردهای اساسی برای افزایش توانایی در پژوهش های بنیادین» نشان می دهد که در اتریش علی رغم وجود چهره های شاخص علمی در سطح جهان در زمینه پژوهش های بنیادین، این گروه از محققان در مقایسه با برخی کشورها کوچکتر است و ظرفیت ارتقا و بهبود بسیاری دارد.

نویسندگان این تحقیق یورگِن یانگِر (WiFo) و توماس کونیگ (IHS) معتقدند که این ضعف تا حدی می تواند از طریق «ابتکار برترین ها»ی (Exzellenzinitiative) «صندوق حمایت از تحقیقات علمی» (FWF) جبران شود.

صندوق FWF در سال ۲۰۲۱ بیش از ۲۶۷ میلیون یورو از وزارت علوم اتریش دریافت می کند و این مبلغ ۵۳ میلیون یورو بیشتر از سال ۲۰۲۰ خواهد بود.

اما برنامه بودجه ۱۰۰ میلیون یورویی که تا کنون از سوی وزارت دارائی اتریش هرساله برای «بنیاد ملی تحقیق، فناوری و توسعه» اختصاص داده میشد، امسال به پایان می رسد و هنوز تمدید نشده است.

بنیاد ملی از طریق این بودجه علاوه بر FWF، «جامعه حمایت از تحقیقات اتریش» (FFG)، «آکادمی علوم اتریش» (ÖAW)، «جامعه لودویگ بولتس مَن» (LBG)، «جامعه کریستین دوبلِر» (CDG)، بانک فدرال «سرویس اقتصادی اتریش» (AWS) را نیز در برخی فعالیت های علمی پژوهشی تغذیه مالی می کند. «صندوق حمایت از تحقیقات علمی» (FWF) به عنوان مثال در آخرین حمایت، ۳۰ میلیون یورو از «بنیاد ملی» دریافت کرده است.

نویسندگان این مطالعه علاوه بر این به موارد دیگری از ضعف های نظام حمایت از پژوهش های بنیادین در اتریش اشاره می کنند. یکی از این ضعف ها از منظر این کاشناسان این است که میزان مبلغی که در اختیار پژوهشگران برای انجام پروژه های تحقیقاتی قرار می گیرد، به اندازه ای نیست که آنها بتوانند کسی را در مدت زمان انجام پرژه تحقیقاتی به عنوان جایگزین خود برای امور تدریس و آموزشی معرفی و به خدمت بگمارند. یکی دیگر از ضعف هایی که در این تحقیق به آن اشاره می شود این است که در نظام کنونی محققان پژوهش های بنیادین به شدت متکی به «صندوق حمایت از تحقیقات علمی» (FWF) هستند و فرهنگ استفاده از منابع از بخش خصوصی بدلیل عادت کردن به حمایت های FWF به اصطلاح کمتر جاافتاده است.

برای دریافت فایل پی دی اف مطالعه «سیاست تحقیقاتی اتریش- رویکردهای اساسی برای افزایش توانایی در پژوهش های بنیادین»، منبع خبر را مشاهده کنید.

دیدگاه کاربران

هیچ دیدگاهی وجود ندارد شما اولین نفر باشید

دیدگاه شما در مورد این مطلب