شبکه های اجتماعی

  • بله
  • اینستاگرام
  • تلگرام
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
خبر فوری

ساخت روش و دستگاهی جدید برای ضبط و ثبت صدای ریه

  • اروپا
  • اخبار
22 شهریور 1401
۰ دیدگاه

محققان در دانشگاه فنی گراتس موفق به تولید سیستم غربال گری برای آنالیز صداهای (غیرطبیعی) ریه شده اند. این سیستم می تواند برای شناسایی زودهنگام بیماران مبتلا به ویروس کرونا را بکار گرفته شود. شرط استفاده از این سیستم جدید وجود داده های بالینی و همکاری میان رشته ایست، مرحله ای که محققان در آن قرار دارند.

تیم تحقیقاتی دانشگاه گراتس با ضبط صداهای ریه به ایجاد روش های تحلیل مبتنی بر کامپیوتر دست یافتند که استفاده از آن به عنوان یک مکمل تشخیص پزشکی می تواند به کار بسته شود. نتیجه فعالیت این گروه یک دستگاه چندکاناله ضبط و ثبت صداهای ریه و در کنار آن سیستم تشخیص مبتنی بر کامپیوتر است. از این دستگاه و این روش اکنون باید در غربالگری مبتلایان به کرونا استفاده شود.

ناهنجاری های صوتی براحتی قابل تشخیص از صداهای معمولی ریه، قلب، روده ها و یا سایر اعضای بدن نیستند. برخی صداها در دامنه نسبتاً کوتاه و در محدوده فرکانس پایین هستند. لذا، شنیدن صداها از طریق گوشی پزشکی همیشه آسان نیست. و ارزیابی صداهای دریافتی از این روش معمولاً تحت تأثیر ارزیابی شخصی پزشک بوده و نمی تواند خیلی معتبر باشد.

با روش و سیستمی که محققان دانشگاه گراتس کشف و راه اندازی کرده اند، ارزیابی دقیق تر وضعیت پاتولوژیک و بیماری های ریه از طریق ضبط و ثبت صدا امکانپذیر می شود.

فرانس پرنکوپف، محقق «موسسه پردازش سیگنال و ارتباط صوتی» (Signal Processing and Speech Communication Laboratory) در خصوص فناوری بکاررفته در این روش اظهار می دارد: «سیستم ضبط و ثبت صدای ریه (lung sound recording system; LSRS) چندکاناله و مجهز به میکروفون های میکرو الکترومکانیکی قدرتمند است. ثبت صدای ریه به صورت غیرتهاجمی صورت میپذیرد. در این روش بیمار تنها بر روی دستگاه ساخته شده به پشت میخوابد. تمرکز کار گروه تحقیقاتی بر بیماری های ریوی همانند عفونت ریه، برونشیت، پلورزی , فیبروز ریوی ایدیوپاتیک قرار دارد».

به گفته این محققان تکیمل این پروژه و استفاده از آن برای غربالگری در خصوص بیماری کوید-۱۹ نیازمند سرمایه گذاری بیشتر و تأمین مالی است که به عنوان مثال باید از سوی «صندوق حمایت از تحقیقات علمی» (FWF) تأمین گردد. اطلاعات بیشتر در خصوص این پروژه در منبع خبر قابل مشاهده است.

دیدگاه کاربران

هیچ دیدگاهی وجود ندارد شما اولین نفر باشید

دیدگاه شما در مورد این مطلب