شبکه های اجتماعی

  • بله
  • اینستاگرام
  • تلگرام
یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 28 April 2024
خبر فوری

اولین رایانه کوانتومی IBM در اروپا – آلمان در مسیر ساخت رایانه کوانتومی

  • اروپا
  • اخبار
25 شهریور 1401
۰ دیدگاه

رایانه های کوانتومی برای آینده علم و اقتصاد دارای ظرفیت بسیار زیادی هستند. شرکت آمریکایی IBM ، یکی از سرآمدان این حوزه، اولین سیستم از این نوع رایانه را در اروپا مستقر کرده است. این سیستم بسیار پیچیده و فوق سریع روز سه شنبه در مقر اروپائی این شرکت در آلمان در شهر “اِنینگِن” نصب گردیده است. قرار است این سامانه تحت نظر مؤسسه فراون هوفِر برای تحقیق بیشتر در مورد سناریوهای فناوری و کاربرد آن مورد استفاده قرار گیرد.

آنگلا مرکِل، صدراعظم آلمان، در پیامی ویدئویی این سیستم کوانتومی را «شگفت آورِ فناوری» خواند و اظهار داشت که آلمان در زمینه تحقیقات فناوری های کوانتومی یکی از برترین های دنیاست. وی افزود: «اکنون زمان آن رسیده است که از کابردهای آن در اقتصاد و صنعت بهره مند شویم».

رایموند نویگِباوِر، رئیس «جامعه فراون هوفِر» در آلمان نیز در سخنانی اظهار داشت که رایانه کوانتومی به عنوان یکی از ستون های مهم معماری آینده فناوری پردازش نقشی مهم در حل مسائل و سؤالات پیچیده خواهد داشت.

شرکت IBM و Fraunhofer (فراون هوفِر) در ماه مارس با میانجیگری و حمایت آنگلا مرکل توافقنامه ای برای همکاری در زمینه تحقیقات کوانتومی امضا کردند. طبق این توافق شرکت آمریکایی نسبت به نصب و راه اندازی یک رایانه کوانتومی سری Q System One در شهر اِنینگِن قول مساعد داده بود.

آلمان سرمایه گذاری گسترده ای برای تحقیقات بر روی رایانه کوانتومی آغاز کرده است. در یک مورد از آن از منابع وزارت اقتصاد و انرژی (BMWi) و وزارت آموزش و تحقیقات (BMBF) 2 میلیارد یورو برای این موضوع اختصاص داده اند.

آلمان هنوز نتوانسته است رایانه کوانتومی بدون استفاده از فناوری از خارج (بویژه آمریکا) بسازد. این درحالی است که شرکت هایی نظیر Trumpf و Sick از بهترین های جهان در زمینه دانش و تولید سنسورهای مورد نیاز برای این یارانه ها هستند. آلمان در صدد است که بزودی رایانه کوانتومی ساخت آلمان را به صنعت معرفی کند.

@InnovAT_News

دیدگاه کاربران

هیچ دیدگاهی وجود ندارد شما اولین نفر باشید

دیدگاه شما در مورد این مطلب